Geschiedenis

VZW Club Volvo N88 Londerzeel

 

Geschiedenis

De bouw van de brandweerwagen

 

Kort na de 2de wereldoorlog werden door de brandweerkorpsen in het land veelal voertuigen gebruikt die achtergelaten waren door de geallieerden. In de jaren '60 van vorige eeuw vaardigde het ministerie van Binnenlandse Zaken een aanbesteding uit voor de bouw van halfzware autopompen, een van de bedrijven die streden om het contract binnen te halen was Volvo. Volvo werkte samen met pompleverancier Wasterlain en carrosserie Goossens uit Londerzeel om 2 prototypes te leveren in de hoop het contract binnen te halen. Volvo stuurde via haar Belgische invoerder, SMBA (Société Belge de Matériel Automobile) 2 naakte chassis' naar België om daar om te bouwen tot brandweervoertuigen. De term "naakt chassis" mag bij deze voertuigen trouwens erg letterlijk genomen worden, het enige dat de voertuigen hadden was een overkapping van het motorcompartiment, een dashboard met stuur en spatborden, een beetje te vergelijken hoe heden ten dage buschassis' aan ombouwers geleverd worden. Het eerste chassis was een Volvo type N485 dewelke in 1965 toekwam in België, het 2de chassis was een Volvo N86 en dit kwam toe in 1966. Na ombouw werd de N485 aan het korps van Soignies geleverd terwijl de N86 in Londerzeel bleef.

 

Beide prototypes hadden een verschillende opbouw, bij het eerste voertuig was er een mobiele ladder voorzien op de plaats waar bij ons voertuig een watertank van 2.400 liter zou zitten. De bouw van de voertuigen gebeurde bij carrosserie Goossens te Londerzeel die van Wasterlain uit Brussel het pompsysteem aangeleverd kreeg. Je kan de bouw van de Volvo vergelijken met de bouw van een schip, beginnende vanaf het naakte chassis werd er een carrosserie gemaakt die hoofdzakelijk uit hout en staal bestaat. De cockpit van de Volvo doet je meteen denken aan een schip met een overbemeten stuurwiel (noodzakelijk om de nodige kracht te kunnen zetten aangezien de voertuigen niet uitgerust waren met stuurbekrachtiging) en een dashboard met vele meters en knopjes. Ook het overmatig gebruik van hout is in de cockpit goed te merken, deze is volledig opgebouwd uit houten latjes die afgewerkt zijn met een laag vernis om het geheel een mooie glans te geven (en wat tevens het hout een beschermlaag geeft).

 

De Volvo biedt plaats aan 12 volledig uitgeruste brandweerlui en een chauffeur/pompist. Het idee achter het voertuig was dat je een woningbrand van gemiddelde omvang moest kunnen blussen met het aanwezige materiaal en manschappen. Alle noodzakelijke materiaal is aanwezig, je vindt er ondermeer 2 hogedruk haspels, slangen diameter 45 en 70, verschillende lansen, koppelingsstukken tot zelfs een draagbare motorpomp. Op het dak vinden we dan weer enkele houten ladders en aanzuigdarmen terug.

 

Ondanks het feit dat het voertuig in 1967 de meest moderne brandweerwagen ter wereld was werd het contract niet toegewezen aan Volvo. Het voertuig bleek de beste van alle voorgestelde voertuigen te zijn maar het struikelblok bleek de prijs te zijn die een heel stuk hoger lag dan bij de concurrenten. Het prijsverschil was te verklaren doordat Volvo ervoor koos om een voertuig op te bouwen op basis van een chassis voorzien van een turbodiesel motor, iets dat in de jaren '60 nog vrij nieuw én duur was in vergelijking met concurrenten zoals International die hun voertuig voorzag van een goedkopere atmosferische bezinemotor. Na de bouw van het voertuig bleek trouwens dat de kostprijs van het voertuig 1.850.000 Belgische Frank (zo'n 46.500 EUR) overschreed wat een equivalent is van 250.000 EUR in 2015.

 

Nog een klein grappig weetje om af te sluiten:

 

Zoals menige al gezien zullen hebben draagt het voertuig het typeteken van een N88 terwijl de boorddocumenten en het chassisplaatje laten zien dat het een Volvo N86 is. De reden hiervoor is simpel: Het eerste prototype en het geleverde chassis voor de 2de werden door het ministerie van Binnenlandse Zaken te licht bevonden, men had liever een zwaarder chassis met krachtigere motor. De N86 had echter die krachtigere motor reeds en ook de capaciteit van het chassis was groter dan de N485 maar toch wou men bij het ministerie een N88. In plaats van een nieuw chassis te bestellen (wat de bouw zou vertragen) besloot de invoerder "op hoop van zegen" nieuwe typeplaatjes te bestellen voor een N88 die dan in de plaats van de oorspronkelijke N86 typeplaatjes gemonteerd werden. Na een nieuwe inspectie was het ministerie tevreden (in de veronderstelling een nieuw chassis gekregen te hebben) en kon de bouw beginnen. Een voorbeeld van zeer goedkope tuning in de jaren '60.

 

Operationele geschiedenis

 

In oktober 1967 werd het voertuig officiëel overhandigd aan de brandweerdienst van Londerzeel waarna de wagen gebruikt werd waarvoor hij gemaakt was, het blussen van branden. In 1977 echter waren er zware overstromingen in Sint-Amands en werd de Londerzeelse brandweer gevraagd om een handje te helpen. Om de wegen vrij te maken werd de Volvo gebruikt, gedurende 36 uur werd er met de Volvo onafgebroken gepompt waarbij er 2.808.000 liter water verplaatst werd (zo'n 1.300 liter per minuut of 78.000 liter per uur). Toen de wagen in 1992 haar pensioengerechtigde leeftijd van 25 jaar bereikte werd de Volvo als reserve geplaatst. Heden ten dage is het voertuig nog steeds volledig operationeel en kan deze indien nodig onmiddellijk opnieuw ingezet worden.

 

Buitendienststelling (1992-Heden)

 

Sinds 1992 is onze Volvo een graag gezien gast op brandweerevenementen in binnen- en buitenland. Sinds 1992 waren we zo ondermeer te gast in Duitsland, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Oostenrijk, Polen en recentelijk ook Zwitserland.

 

Gedurende een korte periode werd de wagen ook gebruikt voor huwelijken voor brandweerlui. Het meest bekende huwelijk was dit van Jan & Els uit Sint-Gillis-Waas waarbij het hele spektakel opgenomen werd door de toenmalige BRT voor het programma "Tartufo". Momenteel doen we enkel nog huwelijken voor brandweerlui binnen het eigen korps maar naar het einde van dit jaar zal hier verandering in komen en zal iedereen deze wagen kunnen huren voor zijn of haar evenement. (later meer hierover als de tarieven vastliggen).

 

Gedurende de voorbije 49 jaar legde de wagen een afstand af van om en bij de 43.000km, wanneer we ook de draaiuren van de pomp in rekening nemen dan mag je rekenen op een vergelijkbare kilometerstand van 170.000km.

 

Onderhoud & restauratie

 

Sinds 1992 was de "Vriendenkring Brandweer Londerzeel" verantwoordelijk voor het beheer van de wagen. Elke week (wanneer nodig) werken er enkele vrijwilligers aan de wagen en dit gedurende het hele jaar. Naast het reguliere onderhoud en kleine herstellingen zijn er ook reeds enkele grotere restauraties ondernomen, de laatste werd in 2007 gedaan waarbij voornamelijk roest weggewerkt werd en waarbij de wagen volledig herspoten werd in z'n originele kleuren. Zo'n wagen onderhouden vraagt veel tijd en passie, meer dan eens werd er de klok rond gewerkt om de wagen klaar te stomen voor een volgend evenement.

 

Heden & toekomst

 

Begin 2015 werd de VZW Club Volvo N88 Londerzeel opgericht die sinds dan de verantwoordelijk op zich nam om deze unieke oldtimer te beheren, beschermen, herstellen, restaureren en te promoten naar de buitenwereld.

Copyright 2015-2017 VZW Club Volvo N88 Londerzeel © All Rights Reserved.