Restauratie 2016

VZW Club Volvo N88 Londerzeel

 

Momenteel zijn we volop bezig met de restauratie:

 

Het was van 2006 geleden dat er nog grote carrosserie werken werden uitgevoerd aan de Volvo.

 

Dus is het terug tijd om de carrosserie nog eens onder de handen te nemen, dit in het vooruitzicht voor de viering van 50 jaar Volvo in 2017.

 

Op 26/12/2015 werd Mr G. NIEUWDORP uit Nederland uitgenodigd, om een overzicht aangaande de uit te voeren werken te doen en er prijskaartje op te plakken. Mr G. NIEUWDORP is een zeer gekend restaurateur van oude voertuigen zowel auto’s als vrachtwagens. Hij heeft de oude Scania van de firma Geeroms volledig vernieuwd. Maar de voorlopige rekening zal ongeveer een 15 tot 20.000 € bedragen, wat veel te veel is voor onze club.

 

Er zal vooral op vrijdag worden gewerkt, afhankelijk van de weersomstandigheden en het werk. We moeten steeds buiten werken.

 

Vrij 15/03: Verwijderen van de opstapplaten en de draagbalken.

 

Vrij 23/03: Verder verwijderen van de door roest aangetaste plekken. Het linker spatbord werd ook verwijdert. We waren verbaasd over de wijze waarop deze was vastgezet en de rubberen dichting was geplaatst. Een U – profiel rond geplooid, daarrond de carrosserieplaat aan vastgemaakt en in de U een houtenlat geplaatst om daarop de rubberen dichting aan vast te nagelen.

 

Do 31/03: Naar Buggenhout om nieuw ijzer te gaan halen.

 

Vrij 1/04: Afnemen van de houten ladders. De haakarmladder is in minder goede vorm, afgeblakerd door de zon en krom door het steeds op dezelfde wijze vast te hangen. Roger zal de twee ladders een nieuw uitzicht geven, door ze eerst af te schuren en dan terug opnieuw de nodige lagen grondverf en vernis erop te zetten, Jan doet verder met het verwijderen van de door roest aangetaste stukken. Siske maakt de nieuwe stukken klaar om deze later teug te zetten. De nieuwe draagbalk is klaar, nieuwe gaten geboord en getapt. Ook is er een anti roestverf erin aangebracht.

Vrij 8/04: Vandaag gaan we de nieuwe draagbalk plaatsen. Deze is een zeer belangrijk onderdeel, hier hangen beide onderste deuren aan en deze moeten mooi aansluiten. Na veel meten en passen was alles ok.

 

Woe: 20/4: Francis, Roger en Jan gaan vandaag de verloren werkdag (Vrij 15/04 door het aangekondigde slecht weer uitgesteld.) inhalen door vandaag en morgen te werken. Opnieuw plaatsen van de draagbalk. Het ging nu veel beter de 1ste deur paste perfect. Het tweede deel kon na even meten en bijstellen ook worden vastgezet. Maar de halfautomatische lastpost liet het nogal veelvuldig afweten. De lasdraad blokkeerde steeds meermaals, ofwel vooraan de laskop ofwel onderin aan de aanvoermotor. De werken werden dan ook maar stilgelegd, en zullen morgen worden hervat met verse moed. Roger deed ondertussen verder met het afschuren van de vernislaag op de ladders.

 

Do 21/04: Gestart met verse moed om uiteindelijk de werken aan de draagbalk af te sluiten. Maar de moed zakte reeds vlug in onze schoenen, de problemen van woensdag zetten zich verder. Resultaat uiteindelijk de werken stilgelegd en hopen op beterschap. (Hulp van uit de school misschien). In de namiddag werden de door roest aangetaste deuren gedemonteerd en ontmanteld. De deuren zijn onderaan langs de binnenzijde zeer erg aangetast. Het water dat in de deur sijpelt kan er niet uit en moet verdampen, wat de roestvorming bevorderd. Nieuwe plaatstukken worden klaar gemaakt en worden geplaatst op de deuren. We nemen nu grotere nieuwe stukken plaat, wat de afwerking later beter ten goede zal komen.

Ondertussen zijn ook de ladders klaar om de eerste grondlaag te ontvangen.

 

 

 

Verslag: Jan Vermeulen

 

 

 

Copyright 2015-2017 VZW Club Volvo N88 Londerzeel © All Rights Reserved.